AKTUALITA

17/5/2024

#HRNOTES 20

Vláda schválila třetí balíček opatření, která mají za cíl snížit množství byrokracie v ČR. Podle návrhu by mělo dojít ke změnám i v pracovním právu.

Antibyrokratický balíček navrhuje umožnit zasílání některých méně důležitých pracovněprávních dokumentů na pracovní elektronickou adresu zaměstnance. Mezi tyto dokumenty by měl spadat také mzdový výměr. Podle vlády se v praxi se nestává, že by byl mzdový výměr rozporován, a proto není potřeba využívat při doručování tak přísného režimu. Souhlas s takovým zasláním by pak zaměstnavatel mohl zahrnout klidně do pracovní smlouvy.

Balíček opatření také navrhuje rozšířit možnosti rozvrhování pracovní doby ze strany zaměstnance. Obdobný návrh je také součástí flexi novely zákoníku práce a je tedy otázkou, v jaké variantě (pokud vůbec) k rozvolnění současných pravidel reálně dojde.

Dalším návrhem je úprava a redukce povinností zaměstnavatele plynoucích z BOZP ve vztahu k home office, kdy by povinnosti mohly být částečně přeneseny na zaměstnance, neboť zaměstnavatel z povahy věci nemá reálnou šanci plnění povinností na úseku BOZP a vhodné nastavení pracovních podmínek efektivně zajišťovat.

Mezi další návrhy dále patří:

  • zavedení prioritní výplaty mzdy v bezhotovostní formě (nicméně na žádost zaměstnance by mzda musela i nadále být vyplacena v hotovosti),
  • zrušení ohlašovací povinnosti ÚP o povinném podílu pro zaměstnavatele, kteří zaměstnávají více než 50 % OZP,
  • odstranění povinnosti předávat tytéž údaje na různá místa veřejné správy (FÚ, OSSZ, ZP) nebo oznamovat duplicitně se státními institucemi či zaměstnanci (státní kategorie – nezaopatřené dítě-student, důchodce apod.)
  • zjednodušení a zpřehlednění úpravy pracovnělékařských posudků,
  • vrácení pracovnělékařských prohlídek zpět k praktickým lékařům,
  • sjednocení pravidel provádění pracovnělékařských prohlídek u dohodářů,
  • sjednocení postupů KHS například při kategorizaci prací,

Návrhy řešení těchto opatření by měla jednotlivá ministerstva připravit do konce září.

 

Právní služby v CZ, SK i v zahraničí

Kontakt

info@forlex.cz
+420 596 110 300

Ostrava

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
28. října 3159/29, 702 00 Ostrava

Brno

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
Jana Babáka 2733/11, Královo Pole, 612 00 Brno

Fakturační údaje

IČO: 04275705, DIČ: CZ 04275705
ČSOB
č. účtu CZK – 321695472/0300
č. účtu EUR – 333568649/0300

Zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, oddíl C, vložka 63028.

Informace pro spotřebitele

Česká advokátní komora byla dne 5. 2. 2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze Smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů). Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.