AKTUALITA

10/5/2024

Návrh novely daňového řádu a pokoutná snaha o překlenutí judikatury k tzv. skryté daňové kontrole

Návrh novely daňového řádu a pokoutná snaha o překlenutí judikatury k tzv. skryté daňové kontrole

Do připomínkového řízení byla předložena novela daňového řádu z pera Ministerstva financí. Předkladatel navrhuje celou řadu změn, mj. v oblasti doručování a daňové exekuce, možnost prominout až 100 % penále či fikci seznámení se adresáta s vyrozuměním zaslaným méně formálním způsobem (typicky e-mailem) desátý pracovní den po odeslání.

V tomto příspěvku se ale soustředíme na oblast dokazování (§ 92). Je navrženo, aby správce daně mohl provádět dokazování i v rámci vyhledávací činnosti (před zahájením řízení i v jeho průběhu). Důvodová zpráva k tomu až demagogicky uvádí, že návrhem je sledována právní jistota a jednoznačnost právní úpravy – že má být postaveno najisto, co již tak jako tak platí a musí platit. Předkladatel pak dokonce uzavírá, že navržená úprava „je v zájmu všech zúčastněných (snad s výjimkou daňových podvodníků)“.

Za skutečný – byť nepřiznaný – důvod navržené změny ovšem považujeme snahu o překlenutí judikatury NSS k tzv. skryté daňové kontrole (srov. např. NSS 7 Afs 39/2020 nebo 6 Afs 59/2023). NSS opakovaně kritizoval praxi správců daně spočívající v překročení mezí vyhledávací činnosti. Vyhledávací činnost má podle NSS spočívat pouze v „mapování terénu“. Hodlá-li správce daně komplexně prověřovat skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení konkrétní daně, musí zvolit postup umožňující provádění dokazování. Takovým postupem je daňová kontrola nebo postup k odstranění pochybností, nikoliv vyhledávací činnost.

Právě (faktické) provádění dokazování je tak často momentem, kdy se (formálně) vyhledávácí činnost materiálně překlápí do skryté daňové kontroly. Důsledkem faktického a materiálního zahájení (skryté) daňové kontroly je zejména přerušení prekluzivní lhůty pro stanovení daně (tříletá lhůta běží znovu již od zahájení skryté kontroly, ne až od následného formálního zahájení daňové kontroly), ale též např. uplatnění omezení možnosti opakování daňové kontroly.

Jinými slovy, zmíněná judikatura NSS směřuje k ochraně práv daňových subjektů před excesivním jednáním správců daně. Návrh novely se naopak pokouší tyto excesy zlegalizovat.

 

Právní služby v CZ, SK i v zahraničí

Kontakt

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář

info@forlex.cz
+420 596 110 300

Ostrava

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
28. října 3159/29, 702 00 Ostrava

Brno

FORLEX s.r.o., advokátní kancelář
Jana Babáka 2733/11, Královo Pole, 612 00 Brno

Fakturační údaje

IČO: 04275705, DIČ: CZ 04275705
ČSOB
č. účtu CZK – 321695472/0300
č. účtu EUR – 333568649/0300

Zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, oddíl C, vložka 63028.

Informace pro spotřebitele

Česká advokátní komora byla dne 5. 2. 2016 pověřena Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR mimosoudním řešením spotřebitelských sporů pro oblast sporů mezi advokátem a spotřebitelem ze Smluv o poskytování právních služeb (na základě zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele ve znění pozdějších předpisů). Internetová stránka tohoto pověřeného subjektu je www.cak.cz.